City tour Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van henniekarin - WaarBenJij.nu City tour Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van henniekarin - WaarBenJij.nu

City tour Kuala Lumpur

Door: Karin en Hennie

13 Juli 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

De wekker gaat. We moeten er op tijd uit voor een city tour onder leiding van een gids. We krijgen de hoogtepunten te zien van het centrum van Kuala Lumpur. We zijn met 4 andere Nederlanders. Onze gids is een magere lange Maleisier met pretogen en een net iets te fleurig overhemd boven zijn keurige pantalon. Het valt me op dat hij hele grote voeten heeft of dat zijn schoenen op de groei gekocht zijn. zijn naam ben ik vergeten, we noemen hem daarom guide.
Hij neemt ons eerst mee naar China Town om dingen te laten zien die je daar normaal niet ziet als toerist. We zien de wet market, een overdekte pijp met kippen in kooien, vissen, groenten, kruiden etc. Het is er klein en vochtig, donker en vies. Toch weet onze gids er iets moois van te maken. Hij laat ons voelen en ruiken en proeven. We zien hoe kippen waar net de kop vanaf gehakt is worden geplukt en gewassen, hoe vissen worden schoongemaakt en ons daarna vanaf de tafel glazig aanstaren.

Van China Town gaan we richting Petronas towers. Een indrukwekkend bouwwerk dat de skyline van Kuala Lumpur beheerst. De tegenstellingen zijn groot, van de luxe gebouwen met pracht en praal, dure kledingwinkels als Gucci en Armani naar de nauwe vochtige straatjes van de wet market. En dit alles op nog geen 500 meter hemelsbreed afstand van elkaar. Gelukkig is er dankzij de welvaart van de banken ook nog zoiets als Starbucks. De koffie in het hotel is ondrinkbaar en mag eigenlijk geen koffie heten. We trakteren de guide die warme chocolademelk neemt.
Verderop tijdens de tour zien we nog wat over is van de koloniale tijd. Gebouwen ontworpen door de Engelsen maar met invloeden van de Indiase bouwcultuur. Kuala Lumpur is een nieuwe stad. Het oudste gebouw is 110 jaar oud, dat is dus relatief nieuw.