Orang Asli - Reisverslag uit Pulau Aguh, Maleisië van henniekarin - WaarBenJij.nu Orang Asli - Reisverslag uit Pulau Aguh, Maleisië van henniekarin - WaarBenJij.nu

Orang Asli

Door: Karin

16 Juli 2014 | Maleisië, Pulau Aguh

Bezoek aan de Orang Asli
De Orang wat? De Orang Asli zijn de oerbewoners van het woud. Deze stammen leven in het oerwoud in hutjes en leven van de natuur. Ze maken vuur met hun handen en rotan en Meranti, jagen elke ochtend om de gezinnen van de stam te voorzien van dagelijks eten. Ze weten heel veel van kruiden en van alles wat in het bos voorhanden is. Zo gebruiken ze bijvoorbeeld lijm van een speciale boom, bamboe voor blaaspijpen, bladeren van de palm als daken voor de huizen, allerlei bladeren, boomschors om geneeskrachtige drankjes van te maken. Er is bij elke stam een medicijnvrouw en een medicijnman. De medicijnman is meer de leider van de stam, de medicijnvrouw is de dokter. De kinderen leren alles van hun ouders.
De hutjes waar ze in leven zijn niets meer dan een paar palen met daartussen een vloertje en een dak van bladeren. Hier en daar zien we ook een plastic doek dat dienst doet als dak, er zijn geen bedden of kasten of welke vorm van meubilair dan ook. Het vloertje ligt bedenkt met dekens en kleding en troep. Geen stoelen, geen tafels, helemaal niks. Koken doen ze op een vuurtje dat ze zelf maken. Ik zie hier en daar een paar kookpotten staan. De kinderen dragen wel kleding uit de bewoonde wereld. De huidskleur van de Orang Asli is donker en ze hebben kroeshaar. Ik geef de kinderen kleurpotloodjes en kleine notitieboekjes. Ze durven het in eerste instantie niet aan te pakken maar na een paar minuten nemen ze het toch aan. Na een poosje zie ik dat ze er mee aan het spelen zijn.

Het is onvoorstelbaar voor Westerlingen zoals wij je voor te stellen dat je leven er zo uit ziet. Geen baan, zodra je genoeg eten hebt voor de dag ben je klaar. Geen enkele afleiding, geen winkels, geen bioscoop, geen muziek, geen kapper, geen buren, geen televisie of radio, geen krant, geen wk voetbal, geen clubs of verenigingen, gewoon niks. Alleen oerwoud en elkaar.
Trouwen doe je heel vroeg, ergens tussen je 14 en 18e jaar. Je mag pas trouwen als je vuur kunt maken en gericht kunt schieten met een blaaspijp. Je vrouw heeft immers niks aan je als je dat niet kunt.
Hennie mocht 3 keer op doel schieten met de blaaspijp, indien raak dan zou hij mogen trouwen. Die trouwerij zit er voorlopig niet in.

• 17 Juli 2014 - 20:26

Rene:

Hennie blijven oefenen met het lokale blaaspijpje aldaar we hebben wel zin in een feestje,een posititieve uitslag halen op een blaaspijpje in deze contreien zal je wel makkelijker afgaan...

• 18 Juli 2014 - 11:43

Fredadam:

Wat een groote beesten daar.en dat Hennie in zo'n gat viel .kan me voorstellen dat Karin schrok. Ik zal wel gerust zijn als jullie weer in de bewoonde "weereld " zijn.groetjes uit westdorpe..