homestay - Reisverslag uit Kuala Terengganu, Maleisië van henniekarin - WaarBenJij.nu homestay - Reisverslag uit Kuala Terengganu, Maleisië van henniekarin - WaarBenJij.nu

homestay

Door: karin

18 Juli 2014 | Maleisië, Kuala Terengganu

Homestay
De schoenen moeten uit in het huis. We krijgen gelijk lunch. Rijst met twee soorten vlees en groenten. Het is heerlijk. De gastheer vertelt honderduit over het geloof. Hennie en ik zijn nieuwsgierig en stellen veel vragen. Het is boeiend om van alles te weten te komen over de islam. Hoe werkt dat in een gezin en hoe vaak moeten ze bidden, hoe zit het met de rechten van de vrouw etc. Het klinkt alsof alles uit liefde gebeurt in de islam. Feit blijft dat de man de baas is, alles te zeggen heeft en dat de vrouw weinig tot geen rechten heeft. De man mag scheiden, de vrouw niet.
Als de vrouw ergens heen wil moet ze altijd toestemming vragen aan de man. De man mag 4 vrouwen hebben. En toch is deze man heel erg aardig en behulpzaam, het geeft een enorm dubbel gevoel.
Na een uur wat wat gaan we naar onze kamer. De kamer is een en al kitsch, geen enkel item past bij een ander item. Drukke gordijnen een tijgerprint grand foulard, een bloemetjesdekbed, kleedjes met drukke motiefjes etc. Het doet zeer aan mijn ogen. De badkamer is zeer primitief. Er hangt een wastafeltje dat eigenlijk in de wc thuishoort, een douchekop steekt uit de muur met daaronder 1 koperen draaiknopje. Als je onder de douchekop wilt gaan staan sta je bijna met 1 been in de wc. Ik ben echter blij ergens eens twee wc rollen aan te treffen in plaats van 1. Bij nader onderzoek blijkt het een keukenrol te zijn. Ik krijg de slappe lach en kan 5 minuten niet meer stoppen. Warm water blijkt niet tot de faciliteiten te behoren.
Om 4 uur neemt onze gastheer ons mee op sleeptouw. We bezoeken de kristallen moskee. Hennie en ik moeten ook een soepjurk aan om de moskee binnen te mogen, we zien er erg vroom uit. Ook laat hij ons een Hindoeïstische tempel en een Chinese tempel zien. Daarna gaan we naar de bazaar. Dit is een terrein met kraampjes waar je eten kunt kopen. Je kunt er over de hoofden lopen. Voor 1 ringit (23 cent) koop je van alles. Het is spotgoedkoop. We nemen wat loempia's mee, wat felgroene en knalrode koekjes en gaan vervolgens terug naar de homestay voor het diner.
We zijn de gasten aan tafel en er wordt uitgelegd hoe je moet eten. Met je rechterhand. Ik doe erg mijn best. Hennie denkt er niet over, die eet gewoon met lepel en vork

• 20 Juli 2014 - 14:02

Fredadam:

Die verhouding man en vrouw isheel wat anders. Hè"dan hebben wij het beter Karin . Groetjes ma en Fred.